освітні програми ,що реалізуються в закладі
Освітні програми закладу загальної середньої
освіти І-ІІст.с.Скаржинці-
філії КЗ «ОЗЗСО І-ІІІст.с.Сальниця»
на 2021-2022 н.р
Пояснювальна записка до навчального плану закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с.Скаржинці –філії КЗ «ОЗЗСО І-ІІІ ст. с.Сальниця»на 2021 -2022 н.р
Заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с.Скаржинці – філія КЗ «ОЗЗСО І-ІІІ ст. с.Сальниця» здійснює планування своєї діяльності на підставі законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» (зі змінами), «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87 (для 1-х класів), Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2011 № 462, Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1392, Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 №778, Концепції профільного навчання у старшій школі з урахуванням вимог Концепції профільного навчання у старшій школі, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 11.09.2009 №854 «Про затвердження нової редакції Концепції профільного навчання у старшій школі», «Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу» ДСанПіН 5.5.2.008-01, затверджені постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 №63);наказів Міністерства освіти і науки України №405 від 20.04.2018 р. «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня», №406 від 20.04.2018 р. «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти І ступеня», №408 від 20.04.2018 р., «Про затвердження Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах», листа Міністерства освіти і науки України №1/9-254 від 20.04.2018 р., Статуту школи, забезпечує одержання учнями загальної середньої освіти на рівні Державних стандартів.
Згідно зі Статутом КЗ «ОЗЗСО І-ІІІ ст. с.Сальниця» має тип середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів і таку структуру:
школа І ступеню (1 – 4 класи);
школа ІІ ступеню (5 – 9 класи);
Робочий навчальний план розраховано на 5-денний робочий тиждень. Навчальні заняття у школі починаються о 9 годині. Тривалість уроків: у 1 класі – 35 хвилин; у 2-4 класах – 40 хвилин; у 5-9 класах – 45 хвилин. Школа працює в одну зміну. Гранично допустиме навантаження на учня відповідає санітарно-гігієнічним нормам, установленим Міністерством охорони здоров’я України. Години фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження на учнів.
Мова навчання – українська.
У 2021/2022 навчальному році у школі функціонуватиме 7 класів, у яких навчатиметься 38 учнів.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про повну загальну середню освіту», 2021/2022 навчальний рік розпочинається у День знань - 01 вересня 2021року і закінчується не пізніше 01 липня 2022 року.
Навчальні заняття організовуються за семестровою системою:
І семестр – з 1 вересня по 24 грудня 2020 року,
ІІ семестр – з 11 січня по 31 травня 2021 року.
Канікули:
Осінні: 25.10.2021 - 31.11.2021 р.
Зимові: 25.12. 2021 - 09.01.2022 р.
Весняні: 28.03.2022 - 03.04.2022 р.
З урахуванням місцевих особливостей та кліматичних умов за погодженням з відділом освіти Хмільницької РДА можуть змінюватись структура навчального року та графік учнівських канікул. Як передбачено статтею 34 Закону України «Про загальну середню освіту», рішенням колегії МОН України (протокол № 6/6-20 від 03 липня 2015 року) навчальний рік закінчується проведенням державної підсумкової атестації випускників початкової і основної школи. Перелік предметів для проведення державної підсумкової атестації для учнів початкової та основної школи, форму й терміни проведення буде визначено додатково після затвердження МОН України.
Робочі навчальні плани на 2021/2022 навчальний рік складаються:
-для 1,2,4--х класів - за Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти І ступеня , розробленою Р.Б. Шиян( Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.03.2018 № 268); (додаток1),
- для 5,6,7,8 класів - за Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІ ступеню ( Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405); (таблиця 13),
Навчальний план є окремим документом, що визначає перелік освітніх галузей відповідно до Державного стандарту, предметів інваріантної складової, курсів за вибором, додаткові години на предмети ,що забезпечують варіативну складову навчального плану. Водночас навчальний план є складовою освітньої програми закладу освіти, як це відображено в наказах МОН України про типові освітні програми.
.
Інваріантна складова:
1 клас –фінансується 22 год, інваріантна складова 22 год
2 клас –фінансується 25 год, інваріантна складова 25 год
4 клас –фінансується 26 год, інваріантна складова 26 год
5 клас- фінансується 27,5 год, інваріантна складова 27,5 год
6 клас-фінансується 29,5 год, інваріантна складова 29,5 год
У 7 класі організовано індивідуальне навчання (педагогічний патронаж):
7 клас- для 2учнів
8 клас – фінансується 31 год , інваріантна складова 30,5год
Варіативна складова:
У 8 класі – 0,5 год курс за вибором «Основи захисту Вітчизни»
При визначенні гранично допустимого навантаження учнів ураховані санітарно-гігієнічні норми та нормативну тривалість уроків у 1-му класі -35 хвилин ,2- 4 класах - 40 хвилин, у 5-9 класах-45 хвилин
Гранична наповнюваність класів та тривалість уроків встановлюються відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту» .
Інваріантна складова навчального плану основної школи забезпечує реалізацію змісту шкільної освіти на рівні Державного стандарту
Освітня програма 1,2,4 клас ( розроблена на основі Типової освітньої програми, розробленої під керівництвом Р.Б.Шияна 1-2 клас ( Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.03.2018 № 268)
Освітня програма 5,6,7,9 клас (розроблена на основі Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеню ( Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405); (таблиця 13)
Таблиця розподілу навчального часу між навчальними предметами для початкової школи середньої загальноосвітньої школи І - II ступенів с.Скаржинці на 2021 - 2022 н.р.
Навчальні предмети |
Кількість годин на тиждень |
|||
1 клас |
2клас |
4 клас |
|
|
Інваріантна складова: |
|
|
|
|
Українська мова |
5 |
5 |
5 |
|
Англійська мова |
2 |
3 |
3 |
|
Математика |
3 |
3+1 |
4+1 |
|
Я досліджую світ |
7 |
8 |
7 |
|
Я у світі |
|
|
|
|
Природознавство |
|
|
|
|
Мистецтво |
2 |
2 |
2 |
|
Музичне мистецтво |
|
|
|
|
Образотворче мистецтво |
|
|
|
|
Трудове навчання/Художня праця |
|
|
|
|
Інформатика |
|
|
1 |
|
Фізична культура |
3 |
3 |
3 |
|
Основи здоров'я |
|
|
|
|
Разом ( без фіз..культури) |
19 |
22 |
23 |
|
Варіативна складова: |
|
|
|
|
Додаткові години на предмети інваріантної складової: |
|
|
|
|
Факультативи, індивідуальні заняття: |
|
|
|
|
Гранично допустиме навантаження на одного учня |
19 |
22 |
23 |
|
Всього |
22 |
25 |
26 |
|
Таблиця розподілу навчального часу між навчальними предметами для основної школи середньої загальноосвітньої школи І - II ступенів с.Скаржинці на 2021-2022 н.р.
Навчальні предмети |
Кількість годин на тиждень |
|||
5 клас |
6клас |
7 клас |
8 клас |
|
Інваріантна складова: |
|
|
|
|
Українська мова |
3,5 |
3,5 |
1 |
2 |
Українська література |
2 |
2 |
0,5 |
2 |
Англійська мова |
3 |
2 |
0,5 |
2 |
Зарубіжна література |
2 |
2 |
0,5 |
2 |
Історія України |
1 |
1 |
0,5 |
1,5 |
Всесвітня історія |
|
1 |
0,2 |
1 |
Основи правознавства |
|
|
|
|
Етика |
1 |
1 |
|
|
Музичне мистецтво |
1 |
1 |
0,2 |
|
Мистецтво |
|
|
|
1 |
Образотворче мистецтво |
1 |
1 |
0,2 |
|
Математика |
4 |
4 |
|
|
Алгебра |
|
|
0,5 |
2 |
Геометрія |
|
|
0,5 |
2 |
Природознавство |
2 |
|
|
|
Біологія |
|
2 |
0,5 |
2 |
Географія |
|
2 |
0,5 |
2 |
Фізика |
|
|
0,5 |
2 |
Хімія |
|
|
0,5 |
2 |
Трудове навчання |
2 |
2 |
0,2 |
1 |
Інформатика |
1 |
1 |
0,5 |
2 |
Основи здоров´я |
1 |
1 |
0,2 |
1 |
Фізична культура |
3 |
3 |
0,5 |
3 |
Разом |
24,5+3 |
26,5+3 |
8 |
27,5+3 |
Варіативна складова : |
|
|
|
0,5 |
Курси за вибором |
|
|
|
0,5 |
|
|
|
|
|
Основи захисту Вітчизни |
|
|
|
0,5 |
Гранично допустиме навантаження на одного учня |
24,5 |
26,5 |
|
30,5 |
Всього |
27,7 |
29,5 |
|
31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Загальноосвітня школа І-ІІ ст.с.Скаржинці
Індивідуальний навчальний план для учня 7-го класу Бойко Ірини 2008 року народження
на 2021-2022 н.р.
Форма здобуття освіти –індивідуальна (педагогічний патронаж)
Дата переведення на індивідуальну форму навчання- 01.09.2021.р.
Термін дії індивідуального навчального плану- 2021-2022 н.р.
Освітня програма, яку здобуватиме здобувач освіти - Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІ ступеню ( Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405); (таблиця 13),
Навчальний план, за яким здійснюється організація навчання
Таблиця 13
до Типової освітньої програми
Навчальний план закладів загальної середньої освіти
з навчанням українською мовою і вивченням етики чи курсів духовно-морального спрямування
Освітні галузі |
Предмети |
Кількість годин на тиждень у класах |
||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||
Мови і літератури |
Українська мова |
3,5 |
3,5 |
2,5 |
2 |
2 |
Українська література |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Іноземна мова |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Зарубіжна література |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Суспільство-знавство |
Історія України |
1 |
1 |
1 |
1,5 |
1,5 |
Всесвітня історія |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Основи правознавства |
- |
- |
- |
- |
1 |
|
Етика/курси духовно-морального спрямування**** |
1 |
1 |
- |
- |
- |
|
Мистецтво* |
Музичне мистецтво |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
Образотворче мистецтво |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
|
Мистецтво |
- |
- |
- |
1 |
1 |
|
Математика |
Математика |
4 |
4 |
- |
- |
- |
Алгебра |
- |
- |
2 |
2 |
2 |
|
Геометрія |
- |
- |
2 |
2 |
2 |
|
Природо-знавство |
Природознавство |
2 |
- |
- |
- |
- |
Біологія |
- |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Географія |
- |
2 |
2 |
2 |
1,5 |
|
Фізика |
- |
- |
2 |
2 |
3 |
|
Хімія |
- |
- |
1,5 |
2 |
2 |
|
Технології |
Трудове навчання |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
Інформатика |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
|
Здоров’я і фізична культура |
Основи здоров’я |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Фізична культура** |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
Разом |
24,5+3 |
26,5+3 |
27+3 |
27,5+3 |
29+3 |
|
Додатковий час на предмети, факультативи, індивідуальні заняття та консультації |
2,5 |
3,5 |
3,5 |
4 |
4 |
|
Гранично допустиме навчальне навантаження |
28 |
31 |
32 |
33 |
33 |
|
Всього (без урахування поділу класів на групи) |
27+3 |
30+3 |
30,5+3 |
31,5+3 |
33+3 |
Таблиця розподілу навчального часу між навчальними предметами для проведення індивідуальних занять з ученицею 7-го класу загальноосвітньої школи І - II ступенів с.Скаржинці на 2021-2022 н.р.
Бойко Іриною
Навчальні предмети |
Кількість годин на тиждень |
||
Бойко Ірина |
|
П.І П вчителя |
|
Інваріантна складова: |
|
|
|
Українська мова |
1 |
|
Деренюк Г.Р. |
Українська література |
0,5 |
|
Деренюк Г.Р. |
Англійська мова |
0,5 |
|
Мазур Г.Б. |
Зарубіжна література |
0,5 |
|
Деренюк Г.Р. |
Історія України |
0,5 |
|
Павленко Т.М. |
Всесвітня історія |
0,2 |
|
Павленко Т.М. |
Основи правознавства |
|
|
|
Етика |
|
|
|
Музичне мистецтво |
0,2 |
|
Павленко Т.М. |
Мистецтво |
|
|
|
Образотворче мистецтво |
0,2 |
|
Чехівська Л.О. |
Математика |
|
|
|
Алгебра |
0,5 |
|
Чехівська З.М. |
Геометрія |
0,5 |
|
Чехівська З.М. |
Природознавство |
|
|
|
Біологія |
0,5 |
|
Яновська О.А. |
Географія |
0,5 |
|
Павленко Т.М. |
Фізика |
0,5 |
|
Чехівська З.М. |
Хімія |
0,5 |
|
Яновська О.А.. |
Трудове навчання |
0,2 |
|
Чехівська Л.О. |
Інформатика |
0,5 |
|
Чехівська З.М. |
Основи здоров´я |
0,2 |
|
Яновська О.А.. |
Фізична культура |
0,5 |
|
Павленко Л.І. |
Разом |
8 |
|
|
Варіативна складова : |
|
|
|
Курси за вибором |
|
|
|
Заклад загальної середньої освіти І-ІІ ст.с.Скаржинці філія КЗ «ОЗЗСО І-ІІІ ст.с.Сальниця»
Індивідуальний навчальний план для учня 7-го класу Адамчука Олександра 2008 року народження
на 2021-2022 н.р.
Форма здобуття освіти –індивідуальна (педагогічний патронаж)
Дата переведення на індивідуальну форму навчання- 01.09.2021.р.
Термін дії індивідуального навчального плану- 2021-2022 н.р.
Освітня програма, яку здобуватиме здобувач освіти - Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІ ступеню ( Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405); (таблиця 13)
Навчальний план, за яким здійснюється організація навчання
Таблиця 13
до Типової освітньої програми
Навчальний план закладів загальної середньої освіти
з навчанням українською мовою і вивченням етики чи курсів духовно-морального спрямування
Освітні галузі |
Предмети |
Кількість годин на тиждень у класах |
||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||
Мови і літератури |
Українська мова |
3,5 |
3,5 |
2,5 |
2 |
2 |
Українська література |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Іноземна мова |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Зарубіжна література |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Суспільство-знавство |
Історія України |
1 |
1 |
1 |
1,5 |
1,5 |
Всесвітня історія |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Основи правознавства |
- |
- |
- |
- |
1 |
|
Етика/курси духовно-морального спрямування**** |
1 |
1 |
- |
- |
- |
|
Мистецтво* |
Музичне мистецтво |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
Образотворче мистецтво |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
|
Мистецтво |
- |
- |
- |
1 |
1 |
|
Математика |
Математика |
4 |
4 |
- |
- |
- |
Алгебра |
- |
- |
2 |
2 |
2 |
|
Геометрія |
- |
- |
2 |
2 |
2 |
|
Природо-знавство |
Природознавство |
2 |
- |
- |
- |
- |
Біологія |
- |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Географія |
- |
2 |
2 |
2 |
1,5 |
|
Фізика |
- |
- |
2 |
2 |
3 |
|
Хімія |
- |
- |
1,5 |
2 |
2 |
|
Технології |
Трудове навчання |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
Інформатика |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
|
Здоров’я і фізична культура |
Основи здоров’я |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Фізична культура** |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
Разом |
24,5+3 |
26,5+3 |
27+3 |
27,5+3 |
29+3 |
|
Додатковий час на предмети, факультативи, індивідуальні заняття та консультації |
2,5 |
3,5 |
3,5 |
4 |
4 |
|
Гранично допустиме навчальне навантаження |
28 |
31 |
32 |
33 |
33 |
|
Всього (без урахування поділу класів на групи) |
27+3 |
30+3 |
30,5+3 |
31,5+3 |
33+3 |
Таблиця розподілу навчального часу між навчальними предметами для проведення індивідуальних занять з учнем 7-го класу загальноосвітньої школи І - II ступенів с.Скаржинці на 2021-2022 н.р.
Адамчуком Олександром
Навчальні предмети |
Кількість годин на тиждень |
||
Адамчук Олександр |
|
П.І П вчителя |
|
Інваріантна складова: |
|
|
|
Українська мова |
1 |
|
Деренюк Г.Р. |
Українська література |
0,5 |
|
Деренюк Г.Р. |
Англійська мова |
0,5 |
|
Мазур Г.Б. |
Зарубіжна література |
0,5 |
|
Деренюк Г.Р. |
Історія України |
0,5 |
|
Павленко Т.М. |
Всесвітня історія |
0,2 |
|
Павленко Т.М. |
Основи правознавства |
|
|
|
Етика |
|
|
|
Музичне мистецтво |
0,2 |
|
Павленко Т.М. |
Мистецтво |
|
|
|
Образотворче мистецтво |
0,2 |
|
Чехівська Л.О. |
Математика |
|
|
Чехівська З.М. |
Алгебра |
0,5 |
|
Чехівська З.М. |
Геометрія |
0,5 |
|
Чехівська З.М. |
Природознавство |
|
|
|
Біологія |
0,5 |
|
Яновська О.А. |
Географія |
0,5 |
|
Павленко Т.М. |
Фізика |
0,5 |
|
Чехівська З.М. |
Хімія |
0,5 |
|
Яновська О.А.. |
Трудове навчання |
0,2 |
|
Чехівська Л.О. |
Інформатика |
0,5 |
|
Чехівська З.М. |
Основи здоров´я |
0,2 |
|
Яновська О.А. |
Фізична культура |
0,5 |
|
Павленко Л.І. |
Разом |
8 |
|
|
Варіативна складова : |
|
|
|
Курси за вибором |
|
|
|
Освітня програма
закладу загальної середньої освіти І ступеня-
загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с.Скаржинці
Загальні положення освітньої програми
закладу загальної середньої освіти І ступеня-
загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с.Скаржинці
Освітня програма закладу загальної середньої освіти І ступеня (початкова освіта) -
загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с.Скаржинцірозроблена на виконання Закону України «Про освіту» та постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти».
Освітня програма початкової освіти окреслює рекомендовані підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової загальної освіти (далі – Державний стандарт).
Освітня програма визначає:
загальний обсяг навчального навантаження, орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки окремих предметів, факультативів, курсів за вибором тощо, зокрема їх інтеграції, а також логічної послідовності їх вивчення.
очікувані результати навчання учнів подані в рамках навчальних програм; пропонований зміст навчальних програм, які мають гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки України» і розміщені на офіційному веб-сайті МОН);
рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;
вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією освітньою програмою.
Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін. Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 2-4-х класів закладів загальної середньої освіти складає 2695 годин/навчальний рік: для 2-х класів – 875 годин/навчальний рік, для 3-х класів – 910 годин/навчальний рік, для 4-х класів – 910 годин/навчальний рік. Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальному плані закладу загальної середньої освіти І ступеня-загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с.Скаржинці
.
Навчальний план дає цілісне уявлення про зміст і структуру першого рівня освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів. Навчальний план початкової школи передбачає реалізацію освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через окремі предмети. Він охоплює інваріантну складову, сформовану на державному рівні, яка є спільною для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і форм власності, та варіативну складову.
Навчальний план містять інваріантну складову, сформовану на державному рівні, обов'язкову для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від їх підпорядкування і форм власності, та варіативну, в якій передбачено додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курси за вибором, індивідуальні та групові заняття, консультації.
На основі навчального плану заклад освіти складає на кожен навчальний рік робочий навчальний план з конкретизацією варіативної складової, враховуючи особливості регіону та індивідуальні освітні потреби учнів. Повноцінність початкової освіти забезпечується реалізацією як інваріантної, так і варіативної складових, які в обов'язковому порядку фінансуються з відповідних бюджетів.
Освітня галузь "Мови і літератури" з урахуванням вікових особливостей учнів у навчальних планах реалізується через окремі предмети "Українська мова (мова і читання)", "Мова корінного народу, національної меншини (мова і читання)", "Іноземна мова".
Освітні галузі "Математика", "Природознавство" реалізуються через однойменні окремі предмети, відповідно, - "Математика", "Природознавство".
Освітня галузь "Суспільствознавство" реалізується предметом "Я у світі".
Освітня галузь "Здоров'я і фізична культура" реалізується окремими предметами "Основи здоров'я" та "Фізична культура".
Освітня галузь "Технології" реалізується через окремі предмети "Трудове навчання" та "Інформатика".
Освітня галузь "Мистецтво" реалізується окремими предметами "Образотворче мистецтво" і "Музичне мистецтво" або інтегрованим курсом "Мистецтво". Заклад загальної середньої освіти може обирати окремі курси музичного та образотворчого мистецтва або інтегрований курс "Мистецтво".
У початковій школі може здійснюватися поділ класів на групи при вивченні окремих предметів відповідно до чинних нормативів (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р. № 128, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 06.03.2002 за № 229/6517).
Згідно з рішеннями місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування класи можуть ділитися на групи і при меншій наповнюваності від нормативної, а також при вивченні інших предметів за рахунок зекономлених бюджетних асигнувань та залучення додаткових коштів.
При визначенні гранично допустимого навантаження учнів ураховані санітарно-гігієнічні норми та нормативну тривалість уроків у 2-4 класах – 40 хвилин.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти» години фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.
Навчальний час, передбачений на варіативну складову може бути використаний на предмети інваріантної складової, на проведення індивідуальних та групових занять. Варіативна складова навчального плану закладу освіти визначається закладами загальної середньої освіти самостійно, враховуючи особливості організації освітнього процесу та індивідуальних освітніх потреб учнів, особливості регіону, рівень навчально-методичного та кадрового забезпечення закладу і відображається в навчальних планах закладів освіти.
Варіативна складова навчального плану використовується на:
підсилення предметів інваріантної складової. У такому разі розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми навчальної програми здійснюється вчителем самостійно. Розподіл годин фіксується у календарному плані, який погоджується директором закладу освіти чи його заступником. Вчитель зазначає проведені уроки у частині класного журналу, відведеного для предмета, на підсилення якого використано зазначені години;
запровадження факультативів, курсів за вибором, що розширюють обрану закладом освіти спеціалізацію, чи світоглядного спрямування (етика, риторика, рідний край, хореографія тощо);
індивідуальні заняття та консультації.
Варіативність змісту початкової освіти реалізується також через запровадження в навчальних програмах резервного часу, що створює простір для задоволення освітніх потреб учнів, вирівнювання їх досягнень, розвитку наскрізних умінь тощо.
Збереження здоров’я дітей належить до головних завдань школи. Тому формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки здійснюється не лише в рамках предметів "Фізична культура" та "Основи здоров'я", а інтегрується у змісті всіх предметів інваріантної та варіативної складових навчальних планів. Змістове наповнення предмета «Фізична культура» заклад освіти формує самостійно з варіативних модулів відповідно до статево-вікових особливостей учнів, їх інтересів, матеріально-технічної бази навчального закладу, кадрового забезпечення, регіональних та народних традицій. Через варіативні модулі можуть реалізовуватись не лише окремі види спорту, а й ритміка, хореографія, пластика, тощо.
Для недопущення перевантаження учнів необхідно враховувати їх навчання в закладах освіти іншого типу (художніх, музичних, спортивних школах тощо). Так, у закладах загальної середньої освіти за рішенням педагогічної ради при оцінюванні учнів дозволяється враховувати результати їх навчання з відповідних предметів (музика, фізична культура та ін.) у позашкільних закладах.
Гранична наповнюваність класів встановлюється відповідно до Закону України "Про загальну середню освіту".
Навчальні плани зорієнтовані на роботу початкової школи за 5-денним навчальними тижнем.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти. Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей учнів.
Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване наформування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.
Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості перевіряти його на практиці й встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Формуванню ключових компетентностей сприяє встановлення та реалізація в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньопредметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних, операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування наукового світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці та перенесення їх в нові ситуації.
Вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти.Початкова освіта здобувається, як правило, з шести років (відповідно до Закону України «Про освіту»).
Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти за інших умов.
Перелік освітніх галузей. Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:
Мови і літератури
Суспільствознавство
Мистецтво
Математика
Природознавство
Технології
Здоров’я і фізична культура
Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальнихпрограмах.
Рекомендовані форми організації освітнього процесу. Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку, екскурсії, віртуальні подорожі, спектаклі, квести, які вчитель організує у межах уроку або в позаурочний час.
Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного стандарту та окремих предметів протягом навчального року.
Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти. Система внутрішнього забезпечення якості складається з наступних компонентів:
кадрове забезпечення освітньої діяльності;
навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;
матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;
якість проведення навчальних занять;
моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей).
Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:
оновлення методичної бази освітньої діяльності;
контроль за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок учнів, розробка рекомендацій щодо їх покращення;
моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти;
створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.
Освітня програма закладу початкової освіти має передбачати досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом.
Освітня програма закладу початкової освіти, сформована на основі Типової освітньої програми, не потребує окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти. Її схвалює педагогічна рада закладу освіти та затверджує його директор. Окрім освітніхкомпонентів для вільного вибору учнями, які є обов’язковими, за рішенням закладу вона може містити інші компоненти, зокрема корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами.
Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються навеб-сайті закладу освіти (у разі його відсутності – на веб-сайті його засновника).
Таблиця 1
до Типової освітньої програми
Навчальний план
початкової школи з українською мовою навчання
Освітні галузі |
Предмети |
Кількість годин на тиждень у класах |
||||
2 |
3 |
4 |
Разом |
|||
Мови і літератури (мовний і літературний компоненти) |
Українська мова |
7 |
7 |
7 |
28 |
|
Іноземна мова |
2 |
2 |
2 |
7 |
||
Математика |
Математика |
4 |
4 |
4 |
16 |
|
Природознавство |
Природознавство |
2 |
2 |
2 |
8 |
|
Суспільствознавство |
Я у світі |
- |
1 |
1 |
2 |
|
Мистецтво |
Мистецтво*/музичне мистецтво, образотворче мистецтво |
1 |
1 |
1 |
4 |
|
1 |
1 |
1 |
4 |
|||
Технології |
Трудове навчання |
1 |
1 |
1 |
4 |
|
Інформатика |
1 |
1 |
1 |
3 |
||
Здоров'я і фізична культура |
Основи здоров'я |
1 |
1 |
1 |
4 |
|
Фізична культура** |
3 |
3 |
3 |
12 |
||
Усього |
20+3 |
21+3 |
21+3 |
80+12 |
||
Додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять |
2 |
2 |
2 |
8 |
||
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня |
22 |
23 |
23 |
88 |
||
Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) |
25 |
26 |
26 |
100 |
||
* Заклад загальної середньої освіти може обирати інтегрований курс «Мистецтво» або окремі курси: «Музичне мистецтво» та «Образотворче мистецтво».
** Години, передбачені для фізичної культури, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження учнів, але обов'язково фінансуються.
Освітня програма початкової освіти
цикл І (1-2 класи)
закладу загальної середньої освіти-
загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с.Скаржинці
Освітня програма початкової освіти окреслює рекомендовані підходи до планування й організації закладом початкової освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової освіти.
Освітня програма визначає:
- загальний обсяг навчального навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти, подані в рамках освітніх галузей;
- перелік та пропонований зміст освітніх галузей, укладений за змістовими лініями;
- орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін тощо, зокрема їхньої інтеграції, а також логічної послідовності їхнього вивчення;
- рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;
- вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією програмою.
Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін. Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах.
Перелік та пропонований зміст освітніх галузей. Типову освітню програму укладено за такими освітніми галузями:
Мовно-літературна, у тому числі: Рідномовна освіта (українська мова та література; мови та літератури корінних народів та національних меншин) (МОВ[1]) Іншомовна освіта (ІНО) |
Математична (МАО) |
Природнича (ПРО) |
Технологічна (ТЕО) |
Інформатична (ІФО) |
Соціальна і здоров’язбережувальна (СЗО) |
Громадянська та історична (ГІО) |
Мистецька (МИО) |
Фізкультурна (ФІО) |
Очікувані результати навчання здобувачів освіти. Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті початкової освіти, визначено завдання, які має реалізувати вчитель/ вчителька у рамках кожної галузі. Очікувані результати навчання здобувачів освіти подано за змістовими лініями і співвіднесено за допомогою індексів[2] з обов’язковими результатами навчання першого циклу, визначеними Державним стандартом початкової освіти.
Змістові лінії кожної освітньої галузі в межах І циклу реалізовуються паралельно та розкриваються через «Пропонований зміст», який окреслює можливий навчальний матеріал, на підставі якого будуть формуватися очікувані результати навчання та відповідні обов’язкові результати навчання.
Оскільки освітня програма ґрунтується на компетентнісному підході, теми/ тези рубрики «Пропонований зміст» не передбачають запам’ятовування учнями визначень термінів і понять, а активне конструювання знань та формування умінь, уявлень через досвід практичної діяльності.
Рекомендовані форми організації освітнього процесу. Очікувані результати навчання, окреслені в межах кожної галузі, досяжні, якщо використовувати інтерактивні форми і методи навчання – дослідницькі, інформаційні, мистецькі проекти, сюжетно-рольові ігри, інсценізації, моделювання, ситуаційні вправи, екскурсії, дитяче волонтерство тощо.
Вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття початкової освіти. Початкова освіта здобувається, як правило, з шести років. Діти, яким на 1 вересня поточного навчального року виповнилося сім років, повинні розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року. Діти, яким на 1 вересня поточного навчального року не виповнилося шести років, можуть розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють, якщо їм виповниться шість років до 1 грудня поточного року. Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття початкової освіти з іншого віку.
Заклад початкової освіти формує власну освітню програму на основі типової освітньої програми або безпосередньо на основі Державного стандарту початкової освіти.
Освітня програма закладу початкової освіти має передбачати досягнення здобувачами освіти результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом початкової освіти.
Освітня програма закладу початкової освіти, сформована на основі типової освітньої програми, не потребує окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти. Її схвалює педагогічна рада закладу освіти та затверджує його керівник. Окрім освітніх компонентів для вільного вибору здобувачів освіти, які є обов’язковими, за рішенням закладу вона може містити інші компоненти, зокрема корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами.
Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються на веб-сайті закладу освіти (у разі його відсутності – на веб-сайті його засновника).
На основі освітньої програми заклад освіти складає та затверджує навчальний план, що конкретизує організацію освітнього процесу.
закладу загальної середньої освіти ІІ ступеня-
загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с.Скаржинці
Загальні положення освітньої програми
закладузагальної середньої освіти ІІ ступеня-
загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с.Скаржинці
Освітня програма закладу загальної середньої освіти ІІ ступеня (базова середня освіта)загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с.Скаржинці розроблена на виконання Закону України «Про освіту» та постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти».
Освітня програма базової середньої освіти окреслює рекомендовані підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти (далі – Державний стандарт).
Освітня програма визначає:
загальний обсяг навчального навантаження, орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки окремих предметів, факультативів, курсів за вибором тощо, зокрема їх інтеграції, а також логічної послідовності їх вивчення які натепер подані в рамках навчальних планів;
очікувані результати навчання учнів подані в рамках навчальних програм, перелік яких наведено в таблиці 18; пропонований зміст навчальних програм, які мають гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки України» і розміщені на офіційному веб-сайті МОН);
рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;
вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією освітньою програмою.
Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін. Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 5-9-х класів закладів загальної середньої освіти складає 5845 годин/навчальний рік: для 5-х класів – 1050 годин/навчальний рік, для 6-х класів – 1155 годин/навчальний рік, для 7-х класів – 1172,5 годин/навчальний рік, для 8-х класів – 1207,5 годин/навчальний рік, для
9-х класів – 1260 годин/навчальний рік. Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальних планах закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня (далі –навчальний план).
Навчальний план дає цілісне уявлення про зміст і структуру другого рівня освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів. Навчальні плани основної школи передбачають реалізацію освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через окремі предмети. Вони охоплюють інваріантну складову, сформовану на державному рівні, яка є спільною для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і форм власності, та варіативну складову.
Документ містить варіанти навчального плану для закладів загальної середньої освіти з українською мовою навчання і з навчанням мовою відповідного корінного народу чи мовою національної меншини.
Варіативна складова навчального плану закладу освіти визначається закладами загальної середньої освіти самостійно, враховуючи особливості організації освітнього процесу та індивідуальних освітніх потреб учнів, особливості регіону, рівень навчально-методичного та кадрового забезпечення закладу і відображається в навчальних планах закладів освіти.
Варіативна складованавчальних планів використовується на:
підсилення предметів інваріантної складової. У такому разі розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми навчальної програми здійснюється вчителем самостійно. Розподіл годин фіксується у календарному плані, який погоджується директором закладу освіти чи його заступником. Вчитель зазначає проведені уроки у частині класного журналу, відведеного для предмета, на підсилення якого використано зазначені години;
запровадження факультативів, курсів за вибором, що розширюють обрану закладом освіти спеціалізацію, чи світоглядного спрямування (етика, історія релігій та культур, риторика, логіка, рідний край, хореографія, креслення, основи споживчих знань, світ професій тощо);
індивідуальні заняття та консультації.
Варіативність змісту базової середньої освіти реалізується також через запровадження в навчальних програмах резервного часу, що створює простір для задоволення освітніх потреб учнів, вирівнювання їх досягнень, розвитку наскрізних умінь тощо.
Заклади загальної середньої освіти з навчанням мовами відповідних корінних народів та мовами національних меншин для реалізації мовно-літературної освітньої галузі додатково можуть використовувати години варіативного складника.
Повноцінність базової середньої освіти забезпечується реалізацією як інваріантної, так і варіативної складових, які в обов’язковому порядку фінансуються з бюджету.
Відповідно до основних типів закладів загальної середньої освіти та особливостей навчально-виховного процесу передбачено окремі варіанти навчальних планів.
З метою виконання вимог Державного стандарту навчальні плани закладів освіти повинні містити усі предмети інваріантної складової, передбачені обраним варіантом навчальних планів цієї Типової освітньої програми.
У класах з поглибленим вивченням окремих предметів дозволяється навчальне навантаження учнів збільшувати до норм, що не перевищують санітарно-гігієнічних.
Збереження здоров’я дітей належить до головних завдань школи. Тому формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки здійснюється не лише в рамках предметів "Фізична культура" та "Основи здоров'я", а інтегрується у змісті всіх предметів інваріантної та варіативної складових навчальних планів.
Змістове наповнення предмета «Фізична культура» заклад освіти формує самостійно з варіативних модулів відповідно до статево-вікових особливостей учнів, їх інтересів, матеріально-технічної бази навчального закладу, кадрового забезпечення, регіональних та народних традицій. Через варіативні модулі можуть реалізовуватись не лише окремі види спорту, а й ритміка, хореографія, пластика, фітнес тощо.
Для недопущення перевантаження учнів необхідно враховувати їх навчання в закладах освіти іншого типу (художніх, музичних, спортивних школах тощо). Так, у закладах загальної середньої освіти за рішенням педагогічної ради при оцінюванні учнів дозволяється враховувати результати їх навчання з відповідних предметів (музика, фізична культура та ін.) у позашкільних закладах.
Гранична наповнюваність класів та тривалість уроків встановлюються відповідно до Закону України "Про загальну середню освіту".
Поділ класів на групи при вивченні окремих предметів здійснюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 6 березня 2002 року за № 229/6517 (зі змінами).Згідно з рішеннями місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування класи можуть ділитися на групи і при меншій наповнюваності від нормативної, а також при вивченні інших предметів за рахунок зекономлених бюджетних асигнувань та залучення додаткових коштів.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 "Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти" години фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.
Навчальні плани зорієнтовані на роботу основної школи за 5-денним навчальним тижнем.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти. Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей учнів.
№ з/п |
Ключові компетентності |
Компоненти |
1 |
Спілкування державною (і рідною — у разі відмінності) мовами |
Уміння: ставити запитання і розпізнавати проблему; міркувати, робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій формі, таблицях, діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати і перетворювати тексти задач (усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; уникнення невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на тематику окремого предмета; поповнювати свій словниковий запас. Ставлення: розуміння важливості чітких та лаконічних формулювань. Навчальні ресурси: означення понять, формулювання властивостей, доведення правил, теорем |
2 |
Спілкування іноземними мовами |
Уміння:здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною навчальною програмою; розуміти на слух зміст автентичних текстів; читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту; здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань; використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів; ефективно взаємодіяти з іншими усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування. Ставлення:критично оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб; висловлювати свої думки, почуття та ставлення; адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови та інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння іноземною мовою; обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб; ефективно користуватися навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних мов. Навчальні ресурси:підручники, словники, довідкова література, мультимедійні засоби, адаптовані іншомовні тексти. |
3 |
Математична компетентність |
Уміння: оперувати текстовою та числовою інформацією; встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо); розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об'єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях. Ставлення: усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів. Навчальні ресурси: розв'язування математичних задач, і обов’язково таких, що моделюють реальні життєві ситуації |
4 |
Основні компетентності у природничих науках і технологіях |
Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі; будувати та досліджувати природні явища і процеси; послуговуватися технологічними пристроями. Ставлення: усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови науки, техніки та технологій. усвідомлення ролі наукових ідей в сучасних інформаційних технологіях Навчальні ресурси: складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу |
5 |
Інформаційно-цифрова компетентність |
Уміння: структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати алгоритми; визначати достатність даних для розв’язання задачі; використовувати різні знакові системи; знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; доводити істинність тверджень. Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання; усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного розв’язування математичних задач. Навчальні ресурси: візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за допомогою програмних засобів |
6 |
Уміння вчитися впродовж життя |
Уміння: визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість. Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь; зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися впродовж життя; прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності. Навчальні ресурси: моделювання власної освітньої траєкторії |
7 |
Ініціативність і підприємливість |
Уміння: генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвого завдання. Ставлення: ініціативність, відповідальність, упевненість у собі; переконаність, що успіх команди – це й особистий успіх; позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших. Навчальні ресурси: завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі) |
8 |
Соціальна і громадянська компетентності |
Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; аргументувати та відстоювати свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет; орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані. Ставлення: ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших незалежно від статків, соціального походження; відповідальність за спільну справу; налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків; повага до прав людини, активна позиція щодо боротьби із дискримінацією. Навчальні ресурси: завдання соціального змісту |
9 |
Обізнаність і самовираження у сфері культури |
Уміння: грамотно і логічно висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії; враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо). Ставлення:культурна самоідентифікація, повага до культурного розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства. Навчальні ресурси:математичні моделі в різних видах мистецтва |
10 |
Екологічна грамотність і здорове життя |
Уміння: аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події в державі на основі різних даних; враховувати правові, етичні, екологічні і соціальні наслідки рішень; розпізнавати, як інтерпретації результатів вирішення проблем можуть бути використані для маніпулювання. Ставлення:усвідомлення взаємозв’язку кожного окремого предмета та екології на основі різних даних; ощадне та бережливе відношення до природніх ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту; розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя; власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо. Навчальні ресурси: навчальні проекти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту; задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя |
Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване наформування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях. Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, окремих предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища. Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед через:
організацію навчального середовища — зміст та цілі наскрізних тем враховуються при формуванні духовного, соціального і фізичного середовища навчання;
окремі предмети — виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета проводяться відповідні трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються надпредметні, міжкласові та загальношкільні проекти. Роль окремих предметів при навчанні за наскрізними темами різна і залежить від цілей і змісту окремого предмета та від того, наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов’язаний із конкретною наскрізною темою;
предмети за вибором;
роботу в проектах;
позакласну навчальну роботу і роботу гуртків.
Наскрізна лінія |
Коротка характеристика |
Екологічна безпека й сталий розвиток |
Формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Проблематика наскрізної лінії реалізується через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини. Можливі уроки на відкритому повітрі. |
Громадянська відповідальність |
Сприятиме формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства. Ця наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність (дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо), яка поєднує окремі предмети між собою і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок. Вивчення окремого предмета має викликати в учнів якомога більше позитивних емоцій, а її зміст — бути націленим на виховання порядності, старанності, систематичності, послідовності, посидючості і чесності. Приклад вчителя покликаний зіграти важливу роль у формуванні толерантного ставлення до товаришів, незалежно від рівня навчальних досягнень. |
Здоров'я і безпека |
Завданням наскрізної лінії є становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище. Реалізується через завдання з реальними даними про безпеку і охорону здоров’я (текстові завдання, пов’язані з середовищем дорожнього руху, рухом пішоходів і транспортних засобів). Варто звернути увагу на проблеми, пов’язані із ризиками для життя і здоров’я. Вирішення проблем, знайдених з «ага-ефектом», пошук оптимальних методів вирішення і розв’язування задач тощо, здатні викликати в учнів чимало радісних емоцій. |